שער המטרופולין מתחדש
גשר השלום בתל אביב - אחד הצמתים הסואנים ומרובי המשתמשים במדינה - עובר בימים אלה שדרוג תחבורתי והנדסי מן היסוד. מעל 40,000 נוסעים ביום עוברים בתחנת הרכבת הסמוכה, שממוקמת על תשתית ותיקה הזקוקה להתאמה לאתגרי העשור הבא. העבודות הן חלק ממהלך כולל לפיתוח התשתיות התחבורתיות של גוש דן. הפרויקט כולל עבודות שיקום קונסטרוקטיבי של תפרי הגשר האורכיים והרוחביים אשר מוחלפים בפעם הראשונה לאחר עשרות שנים, איטום הגשר מחדש וסלילה סופית של גשר ודרכי הגישה אליו עם אספלט "שקט" (SMA), הקמה וביסוס של 4 פרגולות על גשר משופע משולבות רמזורים ושילוט אלקטרוני. כל זאת לצד הסדרה מחודשת של המרחב התחבורתי הכולל תחנות אוטובוס חדשות, נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים), שבילי אופניים, מדרכות רחבות ומפרצי הורדה. מדובר בעבודה מורכבת אשר דורשת דיוק רב ודקדקנות בבניית תוכניות הייצור והתאמתן לשטח. בנוסף, הפרויקט דורש הסדרי תנועה רבים ומורכבים וסגירות הרמטיות עבור הגשר וכל סביבתו. הסדרים אלו מחייבים אישור של מגוון רשויות ומתוכננים על פי צו השעה במהלך הביצוע כיאה לעבודות במרחב עירוני בלב המטרופולין. המהלך כולו נועד לאפשר שילוב חלק של אמצעי תחבורה שונים - רכבת, אוטובוס, רכב פרטי, אופניים והולכי רגל - ולבנות ממשק עירוני משולב, זמין ונגיש באמת.
מה קורה כרגע בשטח
בבסיס העבודות: שיקום קונסטרוקטיבי של תפרי הגשר הרוחביים באורך כולל של כ-110 מטרים, המחולק לביצוע בעשרה שלבים, כל אחד באורך של כעשרה מטרים. כל שלב דורש תכנון מדויק, עבודה בשטח צפוף ומורכב, וביצוע תחת מגבלות זמן. במקביל, שיקום קונסטרוקטיבי של התפרים האורכיים באורך כ- 200 מטרים, המוחלפים במסגרת שיקום והרחבת המדרכה, ובניית שבילי האופניים. העבודות, שהחלו במהלך 2023, המשיכו להתקדם גם בתקופות מאתגרות, לרבות בתקופת המלחמה. והכל תוך מאמץ לשמור על קצב ביצוע, עמידה ביעדים, ושמירת נתיבי התנועה פתוחים לתנועה ולהולכי רגל כמעט ברציפות גם במהלך ביצוע הפרויקט. כמו בכל פרויקט בלב מטרופולין פעיל, ההתמודדות הנדסית כוללת גם לוגיסטיקה מורכבת, תיאום הדוק עם הרשויות והפעלת קבלני משנה תוך תכנון מדוקדק של כל פעולה.
התמונה החדשה: ממרחב עמוס לממשק תחבורתי יעיל
גשר השלום וסביבתו שירתו במשך שנים תנועה עצומה של רכבים, נוסעים, הולכי רגל ורוכבים - אך בתנאים שאינם תואמים את צרכי העיר הצפופה של ימינו. התחנות צפופות, אין חיפוי הגנה מהשמש או מהגשם, המדרכות צרות, שבילי אופניים לא רציפים, ומעט מאוד פתרונות ניתנו לנוסעים ברכב פרטי, מונית או תחבורה שיתופית.
מה צפוי בגשר השלום וסביבתו
השינוי הצפוי אינו רק תשתיתי - אלא תפיסתי: יצירת ממשק תחבורתי משולב ונגיש לכל משתמשי הדרך, בתוך סביבת תחנה שמציעה רצף, הצללה, בטיחות ויעילות.
חלק מתוכנית רחבה יותר
תכנית הגשר היא חלק מתכנית 'אגן איילון 2025'. התוכנית נועדה ליצור חיבורים חדשים בין תחנות הרכבת המרכזיות של תל אביב לבין אמצעי תחבורה ציבורית, שבילי אופניים, מדרכות מרווחות ותשתיות מודרניות - כל זאת במסגרת תפיסת תחבורה בת-קיימא המתמקדת בצמצום התלות ברכב הפרטי. אגן איילון כולל מספר מוקדי שדרוג מרכזיים, בהם תחנות השלום, ההגנה וסבידור-מרכז, כשהמטרה היא לחולל שינוי מערכתי ולא רק שדרוג תשתיתי נקודתי. מדובר בתכנון שמחבר בין מספר רב של גופים - משרד התחבורה, עיריית תל אביב, נתיבי איילון, רכבת ישראל, וגם נת"ע - כחלק מהיערכות להקמת קווי הרכבת הקלה בכלל, וכן הקו הסגול והקו הירוק שיחצו את האזור בעתיד הקרוב בפרט. הפרויקט מהווה דוגמה לגישה אינטגרטיבית: לא עוד גשר או כביש בפני עצמם, אלא מרחב תחבורתי עירוני שלם, שפועל בסינרגיה עם מערכות אחרות מתוך ראייה תכנונית כוללת שמבינה את מקומו בתוך הרקמה האורבנית, ולא מחוצה לה.
לא רק נראה טוב. התועלות הנוספות לתושבים ולמשתמשים.
השדרוג של גשר השלום וסביבתו לא מסתכם בשיפור חזותי או הנדסי - אלא צפוי לחולל שינוי ממשי בחוויית השימוש, בזמן ההגעה ובאיכות המרחב העירוני. עבור תושבי תל אביב, הפרויקט מאפשר חיבור רציף ובטוח יותר בין מזרח העיר ומערבה, עם נגישות משופרת לתחנת הרכבת המרכזית ולשכונות הסובבות אותה. לנכנסים לעיר מדי יום - בין אם ברכבת, בתחבורה ציבורית, ברכב פרטי או באופניים - מדובר בשדרוג משמעותי של נקודת המעבר המרכזית ביותר בגוש דן. תחנות האוטובוס יהפכו לנוחות ונגישות יותר, המעבר בין רכבת לאוטובוס יהיה ברור, ההליכה תהיה מוצלת ובשבילים רחבים, ושבילי האופניים יספקו רצף תנועה יעיל. ברמה התחבורתית הרחבה יותר, השילוב בין נת"צים, שבילים ומדרכות צפוי לצמצם את העומס על הכביש ולעודד מעבר לאמצעים מקיימים. במקביל, תכנון חכם של חניות לרכב שיתופי ומפרצי הורדה והעלאה יאפשר גם למי שמגיע ברכב - לעשות זאת בנוחות, מבלי לפגוע בזרימת התנועה. התוצאה היא מרחב שמתפקד - לא רק נראה טוב - ומהווה שער עירוני מודרני, מתואם, ובעל ערך יומיומי אמיתי.
עם הפנים קדימה
גשר השלום היה תמיד לב פעיל ותוסס במטרופולין תל אביב - אך עתה הוא זוכה למעטפת חדשה שמתאימה את התשתיות למציאות המשתנה של התחבורה העירונית. העבודות המורכבות, שמתבצעות תוך כדי שמירה על שגרת תנועה רציפה, ממחישות את היכולת לקדם תשתיות מתקדמות גם בלב אזורי פעילות אינטנסיביים, מבלי לעצור את החיים. פרויקט השדרוג, כחלק מתוכנית אגן איילון 2025, הוא דוגמה לתכנון הנדסי-מערכתי שחושב על מכלול המרכיבים: תנועה, נגישות, קיימות, תחזוקה ונראות. החיבור שבין הרכבת, האוטובוסים, הולכי הרגל ורוכבי האופניים הוא האתגר הגדול של תחבורה עירונית מודרנית, ודנה הנדסה גאה להיות חלק מהובלתו. עם השלמת הפרויקט, המרחב כולו צפוי להעניק חוויית תנועה חדשה, כזו שאינה רק יעילה, אלא גם נוחה, נגישה ומזמינה. כך נראה תכנון שמסתכל קדימה.
*המאמר מתבסס גם על דו"חות נתיבי איילון, עיריית תל אביב, נת"ע ורכבת ישראל, וכן תוכניות תקציב ותחבורה ציבורית שפורסמו במסגרת אגן איילון 2040.